tiistai 5. kesäkuuta 2018

Halpa armo

Bonhoeffer rippilasten kanssa vuonna 1932. Kuva: Bundesarchiv, Bild 183-R0211-316 / CC-BY-SA 3.0.





Joel Kontinen

Dietrich Bonhoeffer (1906-1945) oli saksalainen teologi, jonka natsit teloittivat toisen maailmansodan lopussa. Kirjassaan Kutsu seuraamiseen hän varoitti halvasta armosta: "Halpa armo on meidän omaa armoamme itseämme kohtaan - - anteeksiantamisen saarna ilman katumusta, kaste ilman seurakuntakuria - - armoa ilman Kristuksen seuraamista."

Armo on kristinuskon keskeisimpiä käsitteitä. Armo erottaa kristinuskon useimmista muista uskonnoista. Kaikissa kulttuureissa on jonkinlainen käsitys tuonpuoleisesta. Monissa uskonnoissa ihmisen tulee tehdä jotain ansaitakseen Korkeimman Olennon hyväksyntä ja pääsemään tuonpuoleiseen. Uhrit ja rituaalit kuuluvat oleellisesti ihmiskunnan kollektiiviseen muistiin.

Kristinusko on toisaalta hyvin yksinkertaista ja toisaalta äärimmäisen vaikeaa. C. S. Lewis (1898-1963) totesi: "Emme voi kilpailla yksinkertaisuudessa ihmisten kanssa, jotka keksivät uskontoja."

Kristinusko haastaa meidät uskomaan. Se haastaa meidät seuraamaan Kristusta, olemaan Hänen opetuslapsiaan.

Ihmisen on vaikea hyväksyä se, että hän ei voi tehdä mitään ansaitakseen Jumalan hyväksyntää. Jumala on jo tehnyt kaiken puolestamme. Riippuessaan ristillä Jeesus sanoi: "Se on täytetty" (Joh. 19:30). Kuolemallaan Kristus avasi meille tien Jumalan luokse. Meidän tehtävämme on ottaa vastaa se, minkä Hän on tehnyt. Me emme voi lisätä mitään Jumalan armoon.

Mutta armon vastaanottaminen on vasta alku. Apostoli Paavali kirjoitti Titukselle: "Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille, ja se kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään hillitysti, oikeamielisesti ja Jumalaa kunnioittaen tässä maailmassa, kun odotamme autuaan toivomme toteutumista, suuren Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kirkkauden ilmestymistä." (Tit. 2:11-13).

Raamattu ei kuvaa kristityn elämää helpoksi. Jeesus käytti ilmaisuja ahdas portti ja kapea tie. John Bunyon kuvasi kristityn vaellusta jatkuvaksi taisteluksi. Paavali käytti kuvaa voittoon tähtäävästä juoksijasta: "Tiedättehän, että vaikka juoksukilpailussa kaikki juoksevat, vain yksi saa palkinnon. Juoskaa siis niin, että voitatte sen!" (1. Kor. 9:24)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.