Juudan kuningas Hiskia rakennutti Siloamin tunnelin. Kuva: Daniel Wong, CC BY-SA 2.0.
Joel Kontinen
Skeptikot otaksuvat, että Raamatun alkusivujen kuvaukset eivät voi olla alkuperäisiä ja siten paikkansapitäviä, koska babylonialaisilla oli vastaavanlaisia kertomuksia.
Babylonialaiset eivät ole poikkeus. Miltei kaikissa kulttuureissa on luomiskertomuksia ja tuhotulvalegendoja.
Tämä ei ole osoitus Raamatun epäluotettavuudesta. Väärennetty 20 euron setelikään ei ole todiste siitä, ettei aitoa 20 euron seteliä voisi olla olemassa. Väärentäjä vain käytti aitoa seteliä mallinaan.
Vanhan testamentin ajan ihmiset tiesivät Jumalan teoista jo paljon ennen kuin Raamattu kirjoitettiin muistiin. Tieto vedenpaisumuksesta levisi Babyloniaan ja muihinkin kulttuureihin Nooan jälkeläisiltä.
Babylonialaiset kertomukset ovat hyvinkin voineet saada alkunsa historiasta, josta myöhemmin tuli osa Raamattua. Valitettavasti babylonialaisten kertomukset vääristyivät aikojen kuluessa.
Monet konservatiiviset raamatuntutkijat ja Lähi-idän historian asiantuntijat ovatkin sitä mieltä, että esimerkiksi Gilgames-eepos on muunnos Raamatun vedenpaisumuskuvauksista eikä suinkaan päinvastoin.
Monet silti pitävät babylonialaisia myyttejä luotettavampina kuin Vanhaa testamenttia. Voisiko tämä johtua siitä, että he eivät haluaisi Raamatun olevan totta? Raamattu opettaa, että ihminen on vastuussa teoistaan, mutta kaikki eivät halua ottaa tätä vastuuta.
Myös Jeesuksesta ja Uuden testamentin tapahtumapaikoista ja -henkilöistä on runsaasti arkeologisia todisteita.
Patsaat ja kiveen kaiverretut muistokirjoitukset osoittavat, että niin Vanhan kuin Uuden testamentin kirjoittajat kuvasivat aikansa henkilöitä, paikkoja ja tapoja hämmästyttävän paikkansapitävästi.
Kyproksesta on esimerkiksi löydetty kivi, johon on kaiverrettu Sergius Pauluksen nimi ja arvo (käskynhaltija).
Jerusalemista on kaivettu esiin kuningas Hiskian hallituskaudelta (727-698) peräisin oleva Siloamin tunneli.
Viime aikoina arkeologit ovat löytäneet todisteita myös Daavidin, Salomon, Nehemian kirjan ja Jeremian kirjan historiallisuudesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.